Citytour door Hanoi, egg coffee en andere weetjes - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Filou Lorijn - WaarBenJij.nu Citytour door Hanoi, egg coffee en andere weetjes - Reisverslag uit Hanoi, Vietnam van Filou Lorijn - WaarBenJij.nu

Citytour door Hanoi, egg coffee en andere weetjes

Blijf op de hoogte en volg Filou

17 September 2015 | Vietnam, Hanoi

Xin Chào!

Zaterdag zijn we voor het eerst naar het centrum van Hanoi geweest, wij wonen zelf namelijk in een buitenwijkje van Hanoi. Twee Vietnamese studenten gaven ons een rondleiding, hoe leuk. De dag begon met the museum of ethonology. Er leven 52 etnische groepen in Vietnam en in dit museum kun je zien hoe ze eruit zien en hoe ze leven. Het museum was niet echt geweldig en het was heet die dag, dus we vonden de airco’s en de waaiers interessanter.. Vervolgens gingen we naar the temple of literature. Hier stond de oudste universiteit van Vietnam, dat was echt heel mooi. De twee Vietnamese studenten wilden ons graag iets traditioneels laten proeven: egg coffee. Ja, koffie met een ei erin. Niemand had zin in dit gore drankje, maar we wilden niet onbeleefd zijn. Omdat ik geen koffie lust nam ik het met warme chocolademelk. En lekker dat het was! Het egg-gedeelte is eiwit opgeklopt met zoete gecondenseerde melk. Het werd dus gewoon een lekker romig drankje.
De rest van de dag hebben we doorgebracht in the Old Quater. Dit is het oude stukje centrum, met veel winkeltjes en eettentjes. Die avond gingen we lekker uit eten (pizza!) en vervolgens hebben we een voetbalwedstijd gekeken in een bar (lees: de jongens keken voetbal en ik leerde invlechten van Inge en Lieke). Die nacht sliepen we in een hotel. We hebben genoten van de warme douche, we hebben in ons huis namelijk alleen koud water, en een goed bed. We waren weer klaar voor een nieuwe stageweek!

Onze stage bij Morning Star Center is best wel saai. Onze werktijden zijn van 08:30 tot 11:00 en van 14:00 tot 16:00. Dan zitten we in een klasje met peuters waar nagenoeg niet echt een lesprogramma voor is. Het komt erop neer dat we de hele dag een beetje spelen, snotneuzen afvegen en huilende kindjes aan het troosten zijn. We hebben aangegeven dat het op deze manier niet uitdagend voor ons is. Volgende week gaan we met de directrice in gesprek over welke werkzaamheden we nog meer kunnen gaan doen en wat het onderwerp voor ons onderzoek gaat worden.

Herinneren jullie je misschien nog het verhaal over het veel te dure fruit op de markt? We hebben de schade ingehaald. We kunnen nu zo goed onderhandelen, oftewel: de hele tijd ‘sam za’ zeggen wat ‘goedkoper’ betekent, dat we nu 80ct hebben betaald voor een mega grote tros bananen!

We hebben hier de bioscoop ontdekt! Het is een hele grote bioscoop waar de nieuwste films draaien. De films zijn Engels gesproken en Vietnamees ondertiteld. Maandagavond zijn we naar Hitman: 47 agent geweest. Echt een avondje ontspannen. Ik kan het niet laten om even te vermelden hoeveel zo’n avondje kost: 50 cent met de taxi, twee euro voor de film en één euro voor popcorn en cola.

Morgen zullen we onze coach van Eye4Asia gaan ontmoeten en het weekend gaan we naar het national park Ba Vi. Daarover later meer!

Een aantal weetjes om de blog mee af te sluiten:
Binnen trek je altijd je schoenen uit – De mensen leven hier praktisch op straat – In Vietnam wordt hond gegeten – Er wordt betaald met Vietnamese Dong. 1 Euro is 25.000 Dong – Bijna iedereen draagt mondkapjes, de lucht is erg vervuild door de vele scooters – Ook zie je de zon bijna niet schijnen, dit komt omdat er veel smog in de lucht zit – Als je genoeg betaalt kan je je rijbewijs hier gewoon afkopen – Kinderen lopen hier tot laat in de avond op straat – De bussen rijden niet op schema, het is altijd spannend wanneer deze op komt dagen – In elk huis of in elke winkel staat een altaartje om de voorouders te vereren – Toeteren wordt hier deel de dag door gedaan. Het betekent niets meer dan ‘ik kom eraan’ – Hier eet iedereen met stokjes – Vrouwen zijn in huis vaak de baas – Je ziet weinig mensen met overgewicht – Veel kinderen hebben slechte, zwarte tanden – Mensen zeggen hier ‘ja’ terwijl ze ‘nee’ bedoelen, ze willen niet onbeleefd zijn.

Liefs,
Filou

• 17 September 2015 - 10:35

Marjo:

Lieve Filou,
    wat n leuk en interessant verhaal weer!!
    Wel heel jammer dat er zo weinig uitdaging is.Dan wordt t snel saai.
    Erg Jammer want jullie beginnen net.
    De uitjes in t weekend maken wel weer n hoop goed....maar je moet
    voor school hier ook wat mee en dat wordt dan wel lastig.
    En....koud water en n slecht bed is ook niet fijn voor zo'n lange tijd.
    Hoop dat er snel wat verandering komt en jullie wat meer kunnen
    betekenen daar.
    En wat leuk al die weetjes☺.
    De meisjes waarmee je op de kamer ligt zijn wel leuk??
    Want ook dat is wel fijn als je er zo lang samen bent.
    Er is wel heel veel te zien daar,dus je echt vervelen zal nog niet gebeuren,
    maar t belangrijkste waarvoor je er bent moet wel wat beter worden.
    Want het is ook niet zomaar iets waar je naar toe bent gegaan.
    Je zou verwachten dat zo'n organisatie dat beter voor elkaar heeft.
    Maar wie weet,na n pittig gesprekje,gaat er nog iets veranderen.
    Nou meid,weer veel suc6,veel plezier en lekker genieten daar.
    Ik geniet iig van al je leuke verhalen.
    Liefs, Marjo

• 17 September 2015 - 10:40

Filou De Lorijn:

Hoi Marjo! Bedankt voor je lieve reactie! We hebben gisteren al een hoop voorgesteld wat we nog meer kunnen betekenen daar: thema-avonden organiseren voor ouders, trainingen geven, individueel werken met kinderen en hun doelen, observatieverslagen maken etc. Moet wel goed komen!
    Met de meisjes op m'n kamer gaat het goed. De twee uit Nederland zijn sowieso heel leuk en er is ook een Schots meisje. Heel lief maar daardoor moet je wel altijd Engels praten haha :) Zij gaat over twee weken weer naar huis, dus dat is ook wel prima. Liefs!

• 17 September 2015 - 14:51

Peggy:

Hallo filou
    Wat kun jij het lezen aangenaam maken. Ik lees zo door je reisverslag heen. Interessante ,afwisselende stukjes tekst . Maar wat heb jij al een hoop gezien en gedaan. Ook leuk om voor die prijs een film te kijken. Gr. Peggy en ook van ashley

• 17 September 2015 - 20:19

Marieke:

Hoi Lou,

Leuk om weer wat van je te lezen! Mooi om te zien hoe al die dagelijkse dingen in een andere cultuur gaan. Hopelijk krijg je toch wat meer uitdagingen in je stage.
    Dikke knuffel!

• 18 September 2015 - 08:06

Mirjam En Henk :

Lieve Filou,
    Je houdt ons goed op de hoogte en dat is erg leuk om te lezen! Hopelijk vinden ze idd betere uitdagingen voor jullie, zodat je echt zinvol bezig kunt zijn. Verder vermaken jullie je prima en ben je na 2 weken al aardig ingeburgerd! Maak er een leuke tijd van en tot het volgende verslag! Liefs van ons!